A Magyarországi Református Egyház keretében működő Tananyagfejlesztő Csoport programjának egyszerre célja a keresztyén nevelés támogatása és a 21. századi készségek (kommunikáció, kooperáció, kritikai gondolkodás, kreativitás) fejlesztése. Az elsősorban az általános iskolai tanulókat érintő fejlesztések pedagógusok bevonásával valósulnak meg, a folyamatnak minden esetben fontos eleme a szemléletformáló képzés és a kipróbálás, amelynek tapasztalatai alapján véglegesednek a tanulók kezébe is eljutó kiadványok. A papíralapú kiadványokhoz digitális kiegészítő tartalmak és pedagógusötlettárak is készülnek. A kipróbálás tapasztalatai alapján véglegesedett első kiadványok, a Jóság néni csokija, valamint az Iskolaböngésző már idén nyártól elérhetőek a Kálvin Kiadó kínálatában.
Lackfi János Jóság néni csokijának töprengő gyerekhőse egyes szám első személyben mesél mindennapjairól, a történetekhez a szerző a bibliai lélek gyümölcseiből merített ihletet. Olyan kalandok ezek, amelyek bárkivel megeshetnek, hiszen ki ne veszett volna már össze testvérével, lett volna szerelmes valamelyik osztálytársába, vagy duzzogott volna amiatt, hogy valamelyik barátja lehülyézte… A példázatos szövegek veszélye, hogy túlságosan didaktikussá válnak, mindenáron tanítani akarnak, esetünkben úgy sikerült elkerülni ezt a csapdát, hogy nézetek, vélemények és kérdések fogalmazódnak meg, amelyekre a tanulók szüleik, tanítóik segítségével kereshetik a választ. A Református Tananyagtár felületén (www.reftantar.hu) a könyv minden fejezetéhez kapcsolódik digitális kiegészítő tartalom, amely videós formátumban jeleníti meg a történetet, a mesék narrátora Lackfi János. Az iskolai feldolgozáshoz tanári ötlettár és tanulói munkafüzet is készül.
Vajda Melinda nyolc, gazdagon illusztrált képen meséli el az Iskolaböngészőben egy család egy napját az ébredéstől, az iskolai tanórákon át a délutáni gyülekezeti családi napig. A szavak nélkül is beszédes képeken – mint a böngésző típusú könyveknél megszokhattuk – egy-egy szereplő kalandjait követhetjük nyomon, hosszan elidőzve egy-egy képnél, örömmel találva rá a rejtett részletekre. A könyvet leginkább az iskolába készülő óvodások, illetve az első osztályos tanulók forgathatják haszonnal, kiegészítő tartalomként készülő pedagógus ötlettár és fejlesztő feladatok pedig a szép könyvet hasznossá is varázsolják.
Pompor Zoltán
Könyvhét XXIII. évfolyam 2020/1.